گزارش سود خالص و فروش پژو سیتروئن در شرایطی اعلام شده که این شرکت در بسیاری از کشورها قادر به فروش محصولات خود نبوده و با زیانهای قابلتوجهی روبهرو شده است؛ بهطوریکه در گزارش عملکردی این شرکت فرانسوی بسیاری از محصولات با رشد منفی همراه است . بهعنوان مثال نیمه نخست 2017 محصولاتی همچون 108، 308، 301، 2008، 208، 408، 508 در مقایسه با نیم سال 2016 با افت فروش روبهرو بودند و دیگر محصولات همانند 5008 یا 3008 با اندک رشدی مواجه شدند اما آنچه منجر به ثبت رکورد جدید سوددهی این شرکت در بازه زمانی مذکور شده با نادیده گرفتن رشد تولید دو خودروی ون traveler و 4008، مربوط به دو محصول 206و 405 است. شرکت پژو در فروش خودروی 206 در نیمه نخست سالجاری میلادی حدود 1243 درصد رشد را به ثبت رسانده و در فروش خودروی 405 نیز رشدی 1656 درصدی را تجربه کرده است.با این حساب در شرایطی دیگر محصولات این شرکت فرانسوی با افت مواجه شده که فروش دو خودروی 206 و 405 به تنهایی منجر به جهش ناگهانی این شرکت بر سکوی پرفروشهای خودروسازی جهان شده است؛ بنابراین به تعبیر برخی کارشناسان، ایران که مکان فروش اصلی این دو خودرو فرانسوی است تاثیر فراوانی در رکوردهای دست نیافتنی پژو داشته است.
اما با نگاهی به گزارش مذکور، آمار فروش و عرضه خودروی 2008 پژو نیز قابل اهمیت است خودرویی که پیش فروش آن با استقبال مشتریان ایرانی روبهرو شد و ایرانخودرو تا شهریورماه سال آینده تعهد تحویل این خودرو را به متقاضیان دارد. بر این اساس فروش 2008 در نیمه نخست 2017 در مقایسه با 2016 با 10درصد رشد منفی همراه بوده است؛ بهطوریکه در نیمه نخست سال 2016 تعداد 133 هزار و 940 دستگاه از این خودرو عرضه شده حال آنکه در نیم سال 2017 این تعداد به 120 هزار و 248 دستگاه رسیده است . بنابراین در شرایطی فروش پژو 2008 در دیگر کشورها با افت همراه شده که در ایران با استقبال فراوانی از سوی مشتریان مواجه شد.
اما در گزارش پژو به این نکته اشاره شده که این شرکت در مدت 6 ماه توانسته 120 هزار خودروی 2008 به فروش رساند حال آنکه در ایران در کمتر از دو روز 16 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است . پس از لغو تحریمها و بازگشت شرکت پژو به ایران قرارداد جوینتونچری میان ایرانخودرو و پژو به امضا رسید. در این قرارداد تولید و عرضه سه خودروی 2008، 208 و 301 دیده شد که از خودروی 2008 بهعنوان اولین خودروی پسابرجامی یاد میکنند. ماه گذشته 16 هزار دستگاه از این خودرو با استقبال فراوان مشتریان ایرانی پیش فروش شد و بنابر قول ایرانخودرو شهریورماه سال جاری نیز تحویل آن آغاز خواهد شد. اما بنا به گفته مسوولان شرکت پژو، ایران محور اصلی استراتژی توسعه پژوسیتروئن در منطقه خاورمیانه و آفریقا محسوب میشود. خاورمیانه و آفریقا سومین بازار بزرگ بینالمللی رو به رشد این خودروساز فرانسوی است. در سال 2015 فروش گروه خودروسازی پژوسیتروئن در این منطقه با رشد سالانه 4/ 6 درصدی به 180 هزار و 200 دستگاه رسید. بنابر گزارش نیم سال این شرکت فرانسوی ایران بازار پیشتاز خودرو در منطقه خاورمیانه و آفریقا بهشمار میرود و پیشبینی میشود بازار ایران به سرعت به روزهای اوج خود در سال 2011 با فروش 6/ 1 میلیون دستگاه خودرو بازگردد و همچنین پیشبینی میشود تا سال 2025 کل فروش سالانه به 8/ 1 میلیون دستگاه برسد.
در گزارش پژوسیتروئن تاکید شده صنعت خودروی ایران 750 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و 4 درصد از نیروی کار در این صنعت مشغول به کار هستند. ایران با حدود 80 میلیون نفر جمعیت، دومین کشور پرجمعیت منطقه خاورمیانه و آفریقا بهشمار میرود. 70 درصد از ایرانیان در شهرها و حدود 15میلیون نفر در تهران و اطراف آن زندگی میکنند و روند شهریشدن در این کشور ادامه دارد. براساس این گزار ش گروه خودروسازی پژوسیتروئن به لطف برند پژو حضوری طولانی در بازار خودروی ایران داشته است. در سال 2010 این گروه 470 هزار دستگاه خودرو در ایران فروخت که از این تعداد 460 هزار دستگاه مدلهای پژو بود. برآوردهای کنونی نشان میدهد تعداد خودروهای پژو در ایران بیش از 4 میلیون دستگاه است. آمار مالکیت خودرو در ایران 201 دستگاه در ازای هر هزار نفر یا 7/ 15 میلیون دستگاه خودرو به ازای کل جمعیت 78میلیون نفری است. این در شرایطی است که میانگین جهانی مالکیت خودرو 161 دستگاه به ازای هر هزار نفر است.